بررسی تخصصی سیم و کابل برق ساختمان و صنعتی

مقالات به روز سیم برق ساختمان و کابل برق صنعتی در برند های روز دنیا و ایران

بررسی تخصصی سیم و کابل برق ساختمان و صنعتی

مقالات به روز سیم برق ساختمان و کابل برق صنعتی در برند های روز دنیا و ایران

  • ۰
  • ۰

 حتماً می‌دانید که سیم و کابل ، تنها برای انتقال انرژی الکتریکی استفاده نمی شوند. نوعی از این محصولات هستند که به منظور انتقال داده ها و اطلاعات و یا ایجاد ارتباط ، مورد استفاده قرار می گیرند که به آنها کابل ارتباطی اطلاق می گردد. به عبارت دیگر ، انتقال سیگنال مربوط به داده ها ، تنها وظیفه ی این محصولات است که در ادامه به نوع کواکسیال آنها می پردازیم.
کابل کواکسیال
این محصول که نامهای مختلفی از جمله کابل کواکس ، کواکسیال یا هم محور دارد ، یک نوع از انواع سیم و کابل محسوب می‌شود که در ساختار آن از چهار لایه استفاده شده که همه ی آنها به شکل هم محور قرار گرفته اند. در مرکز این کابل ، یک رسانا وجود دارد که به وسیله ی لایه ای پلاستیکی عایق گردیده است و آن ها را یک محافظ یا زره فلزی احاطه می‌ کند. لایه ی چهارم عایق نیز بر روی همه ی آنها قرار می گیرد و از جنس پلاستیک است.


 وظیفه کابل کواکسیال انتقال سیگنال هایی است که فرکانس بالایی دارند و به همین منظور ممکن است در آن از سپر یا محافظ فلزی استفاده کنند که مانع از ایجاد تداخل نویز های مزاحم گردد. معمولا از کابل کواکسیال در انتقال امواج میان آنتن ها ، فرستنده و گیرنده و یا تلویزیون ‌های کابلی استفاده می‌شود. توضیحاتی درباره ی انواع کابل کواکسیال را با شما به اشتراک می گذاریم.
Hardline Coaxial
این نوع کابل کواکسیال که در فارسی به آن ، خط سخت اطلاق می شود ، محصولی ضخیم است که رسانا یا هادی مرکزی آن از جنس مس می ‌باشد و محافظ آن نیز از لوله های نقره یا مس تشکیل شده اند. این کابل اختصاصاً برای انتقال فرکانس های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و این توانایی را دارد که صدها کانال را منتقل نماید. کابل کواکسیال خط سخت عموما میان یک فرستنده بر روی زمین و یک آنتن هوایی قرار می‌گیرد.
تشعشعی
کابل کواکسیال تشعشعی که به آن نشتی نیز می‌گویند ، عمداً به شکلی طراحی و اجرا شده است تا به تابش امواج RF بپردازد. این محصول در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان آنتن‌ دهی وجود ندارد (مانند چاه آسانسور یا تونل های زیرزمینی).


RG-6
کابل RG-6 ، پرکاربرد ترین گونه ی کابل کواکسیال محسوب می شود که مصرف زیادی در موارد مسکونی و تجاری دارد. برای انتقال سیگنال ، از یک هسته ی رسانای مسی استفاده شده است که عایقی پلاستیکی دارد و توسط یک لایه آلومینیوم و محافظی که به شکل بافته شده وجود دارد ، محافظت می گردند که این مجموعه را در برابر تداخل نویز بیمه می کند. این نوع کابل کواکسیال برای انتقال اطلاعات صوتی و تصویری در وسایلی مانند تلویزیون یا ماهواره مورد بهره برداری قرار می گیرد.
 
Triaxial Cable
کابل تریاکسیال یا تریاکس ، دارای یک لایه محافظ اضافی است که مقاومت کابل در برابر تداخلات الکترومغناطیسی را افزایش می دهد.
Twin-axial Cable
این محصول شباهت بسیاری به نوع RG-6 دارد ، با این تفاوت که به جای یک هادی مرکزی ، از دو هادی بهره برده شده است. این دو که کاملا عایق بندی شده اند و به شکل تابیده به یکدیگر قرار دارند ، انتقال داده ها در کابلی را بر عهده می گیرند که برای مصارف برد کوتاه با سرعت بالا (مانند شبکه ی اترنت ۱۰ گیگابایتی) مناسب هستند. 
Semi-rigid و Rigid Line
این دو کابل که در فارسی به آن ها نیمه صلب و صلب گفته می ‌شود ، دارای غلاف خارجی فلزی هستند و با دیدن آن ها اصلاً متوجه نمی شوید که نوعی کابل کواکسیال می باشند.

  • ۹۹/۱۲/۰۷
  • سارا هاشم بور

سیم برق

سیم و کابل برق

کابل برق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی